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【ABIリサーチ調査報告】通信会社の人工知能と機械学習の利用ケース



【調査レポートのサマリー】
2018年10月発行

【画像 http://www.dreamnews.jp/?action_Image=1&p=0000183446&id=bodyimage1

人工知能 (AI) と機械学習(ML)は、従来のインフラストラクチャーベンダやIT企業、モバイルサービスプロバイダ(MSP)などのすべての利害関連事業者にとって新たなビジネスチャンスであるとみなされている。人工知能は現在、顧客管理分野で大きな牽引力を発揮し、いくつかの利用事例がある。AIをコア製品に取り入れている企業も多く、すでにAIソリューションを通信会社の特定の弱点を解決するために提供している企業もある。NEC/ネットクラッカーやアムドックスなどのサードパーティーのソフトウェア企業(ISV)は、AI機能を搭載したソリューションを強化している。一方、ファーウェイやエリクソンなどのネットワーク機器ベンダは、特に5Gのようなセルラーネットワークの中枢においてAIや機械学習を使用している。また、アマゾンやマイクロソフトなどのクラウドコンピューティングの巨大企業によるAI技術は、ISV、MSPインフラストラクチャーベンダとの提携によって市場牽引力を高めている。

米国調査会社ABIリサーチの調査レポート「【PT:アプリケーション分析レポート】通信会社の人工知能と機械学習の利用ケース」は、通信産業における人工知能の採用を分析し、企業が現在の特定のアプローチにおける狭い利用ケースと世界のトップダウンのAI戦略展開との間で如何に絶妙なバランスをとるかについて記載している。この市場の勝者はまだやっと商業化の緒に就いたばかりであり、従来のベンダ、IT企業、MSPなどはすべてサプライヤとしての位置にある。またAIエコシステムのレイヤ、採用のアプローチ、MSPの主要なイノベーション、デジタル労働力へのステップなどについても記載している。

Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning (ML) are viewed as potential sources for new sales opportunities with traditional infrastructure vendors, IT players and Mobile Service Providers (MSP) all vying for a piece of the pie. The AI pie is currently fragmented with several use cases in the customer management domain receiving a great deal of traction. There are numerous players in the market either incorporating AI into their core products, or already offering AI solutions to solve specific telco pain points. On the one hand, Independent Software Vendors (ISVs) such as NEC/Netcracker and Amdocs are bolstering their solutions with AI capabilities;similarly, network equipment vendors (e.g., Huawei and Ericsson among others) are also using AI and ML capabilities as an essential ingredient of cellular networks, particularly for 5G. On the other hand, AI technology from cloud computing giants such as Amazon and Microsoft is gaining traction in the market via partnerships with ISVs, MSPs and infrastructure vendors.

In this report, ABI Research analyses AI adoption in Telecoms and it elaborates on how market players can strike a balance between the current narrow use-case specific approach and one that promotes a global, top-down AI strategy. The findings of this report indicate that a winner is yet to emerge in the commercial front;traditional vendors, IT players, and MSPs are all serving as suppliers in the market. Other topics discussed in the report include AI ecosystem layers and implementation approaches, key innovators among MSPs and steps they are taking towards a digital ready workforce.


ABIリサーチは、米国ニューヨークに本社をおき、幅広い視点で通信関連分野についての調査レポートを出版しています。通信、移動体・無線、IoTとM2M、位置情報、自動車技術、セキュリティ等に関して、産業・技術や半導体の動向分析や市場予測等を行い、定評を得ています。多くの調査会社が特定の分野に特化しがちな中で、総合的な調査活動を行うABIリサーチは貴重な存在です。常に調査対象を更新しつつ、最新の情報の収集・提供を行っています。


■ 調査レポート ■

【PT:アプリケーション分析レポート】通信会社の人工知能と機械学習の利用ケース
Artificial Intelligence and Machine Learning Use Cases in Telecoms
Application Analysis Report
出版社: ABIリサーチ(米国)
出版年月:2018年10月
http://www.dri.co.jp/auto/report/abi/abipt2184.html

【サービス区分】通信会社のデジタル化
http://www.dri.co.jp/auto/report/abi/index.html#1247


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