本研究は、早稲田大学大学院教育学研究科博士後期課程5年の瀧澤嵩太朗(たきざわこうたろう)、ロンドン大学教育研究所教授、及び東北大学大学院国際文化研究科ディスティングイッシュトプロフェッサーの斉藤一弥(さいとうかずや)、ロンドン大学教育研究所、及び東北大学大学院国際文化研究科研究員の鈴木田優衣(すずきだゆい)、東北大学大学院国際文化研究科ディスティングイッシュトアソシエイトプロフェッサーの内原卓海(うちはらたくみ)らで行い、オックスフォード大学出版局発行の学術誌「Applied Linguistics」に2025年7月7日にオンライン公開されまました。 論文名: Automatized phonological vocabulary knowledge as L2 cognitive fluency: Testing the declarative–automatized integrative model in L2 speech production
(7)参考文献 [1] Saito, K., Uchihara, T., Takizawa, K., &Suzukida, Y. (2023). Individual differences in L2 listening proficiency revisited: Roles of form, meaning, and use aspects of phonological vocabulary knowledge. Studies in Second Language Acquisition, 47(1), 26-52. https://doi.org/10.1017/S027226312300044X
[2] Uchihara, T., Saito, K., Kurokawa, S., Takizawa, K., &Suzukida, Y. (2024). Declarative and automatized phonological vocabulary knowledge: Recognition, recall, lexicosemantic judgement, and listening-focused employability of L2 words. Language Learning, 75(2), 458-492. https://doi.org/10.1111/lang.12668
[3] Matsuura, R., Suzuki, S., Takizawa, K., Saeki, M., &Matsuyama, Y. (2025). Gauging the validity of machine learning-based temporal feature annotation to measure fluency in speech automatically. Research Methods in Applied Linguistics, 4(1), 100177. http://doi.org/10.1016/j.rmal.2024.100177
(8)論文情報 雑誌名:Applied Linguistics 論文名:Automatized phonological vocabulary knowledge as L2 cognitive fluency: Testing the declarative–automatized integrative model in L2 speech production 執筆者名(所属機関名):*瀧澤嵩太朗1, 斉藤一弥2,3, 鈴木田優衣2,3, 黒川皐月3, 内原卓海3 1: 早稲田大学大学院教育学研究科 2: ロンドン大学教育研究所 3: 東北大学大学院国際文化研究科 掲載日時(現地時間):2025年7月7日 掲載URL:https://doi.org/10.1093/applin/amaf042 DOI:10.1093/applin/amaf042